Handelingsgerichte diagnostiek bij (kenmerken van) HB+ASS en andere 2E’s
Cursus voor HB-Specialisten met HBO-master of WO-bachelor
Over diagnostiek bij (kenmerken van) Hoogbegaafdheid plus Autisme (HB+ASS) bestaat in de praktijk van onderwijs en de jeugdzorg onzekerheid en leven vragen als: Is dit kind hoogbegaafd of hoort dit gedrag bij ASS of een ander probleem? Is sprake van onderpresteren? Moet het uitgedaagd worden en/of begrensd? Diagnostiek wordt lastig gevonden, omdat kenmerken van HB en ASS elkaar lijken te overlappen en camoufleren. Dit kan leiden tot eenzijdig en onvolledig onderzoek en onjuist afgestemde begeleiding en (be)handeling. Dergelijke camouflage speelt ook bij andere dubbele bijzonderheden, ofwel ‘twice-exceptionalities’ (2E), zoals (kenmerken van) HB plus leerstoornissen, adhd of psychische problematiek. Die overlap wordt echter niet bevestigd in gecontroleerd empirisch onderzoek.
Hoe stap je af van die vermeende overlap en hoe ontmasker je de camouflage?
In de cursus wordt geoefend met (h)erkennen van de individuele Sterkte en Zwakte Profielen, met de nadruk op de kwalitatieve kant van de handelingsgerichte diagnostiek. Ook wordt informatie verschaft over kwantitatieve diagnostiek. Deze cursus biedt geen kant en klare tips, omdat die per individuele 2E-leerling verschillen. Wel leer je via een richtlijn van Denken naar Doen je professionele inzicht én handelen bevorderen.
Deze cursus biedt praktijkgerichtheid die continu op recent wetenschappelijk inzicht is gestoeld. Er wordt uitgegaan van de Sterkte en Zwakte Heuristiek (Burger-Veltmeijer, 2014, 2016, 2017, 2020, 2021, 2022, 2023) en van recente wetenschappelijke inzichten betreffende dubbel bijzondere (hoog)begaafde leerlingen (Burger-Veltmeijer e.a., 2019, 2022, 2024).
Kortom: Praktisch Doen vanuit onderbouwd Denken, op post-hbo-niveau. Competenties: Interpersoonlijk, Pedagogisch en Didactisch.
Doelgroep
HB-Specialisten met een afgeronde HBO-master of WO-bachelor, met affiniteit met diagnostiek bij HB en 2E, die bereid zijn om tijd te investeren in de thuiswerkopdracht en literatuur.
Certificaat
Deze nascholing komt in grote lijnen overeen met de door nip/nvo geaccrediteerde cursus voor orthopedagogen /psychologen met een universitaire master, maar is vooral gericht op kwalitatieve diagnostiek en in mindere mate op kwantitatieve diagnostiek. Daarom worden geen accreditatiepunten verstrekt. Wel ontvangen de deelnemers een certificaat.
Data en locatie
donderdagen 6 november en 20 november 2025: 1e dag in UTRECHT, 2e dag online via Zoom, vroegboekkorting tot 22-08-2025
Kosten
Kosten: € 655,00 (inclusief cursusmap, koffie/thee/eenvoudige lunch 1e dag, format voor toetsopdracht, nakijken toetsopdracht, verstrekken certificaat).
Vroegboektarief: € 625,00
Meer informatie
Heeft u vragen? Neem dan gerust contact op met de docent, Agnes Burger-Veltmeijer, via info@agnesburger.nl.